San Fransisco!!

Hela helgen har vi varit i San Fransisco och vi har haft det superbra!! Har hunnit med allt som man "borde" göra här och har vart världens turister!!

Vi åkte natten till fredag och kom fram ungefär 12 på fredag förmiddag. På direkten satte vi GPS:en på alcatraz och vi parkerade bilen vid piren och traskade runt! Hämtade ut våra biljetter och åkte med en båt ut till Alcatraz. Väl där ute fanns det mycket att titta på. Vi började med en introduktionsfilm och därefter gick vi och tittade på olika byggnader där familjer till de som satt i fängelset hade bott osv. Efter detta gick vi mot huvudmålet som var själv fängelsehuvudbyggnaden! Där gick vi egengudidad tur med hörlurar! Det tog säkert 2 timmar och det var så intressant att lyssna på. Det var fångar som berätta hur det var att sitta i isoleringscell och då fick man själv gå in i cellen samtidigt som dom berättade och det var sån känsla!! Vi fick även höra om olika flyningsförsök, kolla där dom åt, bibliotek, dusch, officierkontor, bakgården, besöksluckorna och så visade dom hur man öppnade dörrarna till fängelsecellarna! Ja, det var sååååååå intressant och roligt att vara på! Runt sex tiden åkte vi tillbaka med båten in och då gick vi runt på piren lite och kollade på sjölejon som låg på några specialbyggda bryggor. Efter det åt vi middagt på HardRock Cafe och därefter åkte vi till vårt hotell och somnade gott runt 24.00.

lördagen var vi klara runt 10 tiden och vi tog bilen till Golden Gate Bridge(san fransisco bron som är känd) Där tog vi massa bilder och gick ut på bron och kikade, jätte fint! Vi har även haft världens tur med vädret denna helgen. Kanonväder alla dagar med strålande sol! Efter bron åkte vi direkt till en Skog, ett naturreservat där dom har jäätte stora och höga träd. Detta var tyvärr inte den största parken så vi blev lite besvikna men vandrade ändå runt en stund. Dagens schema var späckat så på direkten efter det åkte vi till Den snirkligaste backen i San fransisco. Den var skitcool och det var en jätte brant backe som snirklade sig runt massa gröna växter, jätte fint! Sen var vi så vrålhungriga så vi gick och åt nere vid hamnen på en liten resturang! Därefter åkte vi till Noe Hill för att hitta den brantaste backen i SF, men alla backar är verkligen så himla branta så det är svårt att hitta den brantaste så vi åkte och ställde bilen istället och åket lite spårvagn. Det var dock väldigt mycket folk så vi kunde inte stå ute. så vi hoppade av och gick tillbaka till bilen. Efter det var klockan mycket och vi åkte ner till piren och åt lite natchos och pizza och kollade runt och sen blev det hotellet och läggdags! Vi hade tänkt gå ut , men vi alla var alldeles för trötta för det så det blev sängen istället!

I söndags blev det ännu en tidig uppstigning! Efter frukost och utchekning så drog vi till China Town där vi traskade runt bland alla kineser och små restauranger och butiker. Vi tog även en sväng till Niketown där jocke skulle köpa skor men hittade inga. Vi åkte även spårvagn igen som var mycket mindre folk på upp för dom gigantiska backarna och sen gick vi tillbaka och kollade på massa hus osv. Innan vi åkte hemåt så tog vi även en sväng till några hus som är väldigt kända som ligger på toppen av San Fransisco där det även finns en liten park. När man står framför dessa husen så ser man husen och sen jäääätte fin utsikt!! Efter det blev det lite snabb lunch på Hooters och sen började hemresan!! Vi åkte Passific Coast Highway hem för vi ville åka längs kusten och kolla och det var så vackert!! Efter några timmar blev det mörkt och vi var tvugna att fortsätta på den vägen hela vägen hem, för det tar ca 2 timmar till motorvägen och då måste man åka genom berg och sånt. Så vi bestämde att vi lika gärna kunde stanna på den vägen. Det blev lite läskigt på kvällen för det var världens stup ner till havet, små krokiga vägar och läskiga bilar och små motell längs vägarna. Vi kan väl säga att vi kommer att komma ihåg denna bilfärden väldigt mycket för vi hade roligt!! Tog så mycket längre tid än vi trodde, ca 12 timmar så vi kom hem 5 imorse! Blev till att hoppa i säng på direkten för kl 07.30 åkte vi och lämnade maria på flygplatsen!

När vi kom hem för några timmar sen gjorde vi Amerikanska Pannkakor och karro var riktigt grym på det! Efter det slocknade karro och jessica i sofforna medans jag har suttit och skypat! Nu är det bar jess som fortfarande sover. Ikväll blir en väldigt lugn dag. Vi ska bara ta det jätte lungt, laga middag och träna.

Hoppas ni har det super därhemma! Saknar er otroligt mycket och nu är det inte långt kvar tills jag kommer hem så vi passar på att njuta så mycket som möjligt här !!